Czy często podróżujesz z rowerem – na weekend za miasto, dłuższe wakacje lub jeszcze inaczej? Istnieją sytuacje, gdy podróż nie zawsze da się odbyć na dwóch kółkach. Wówczas z pomocą przychodzi idealne rozwiązanie transportu jednośladu – bagażnik rowerowy na hak holowniczy. Jak każdy produkt, ma on swoje zalety i wady. Omówimy je w dalszej części tego tekstu.
Bagażnik rowerowy na hak – co to takiego?
Bagażnik rowerowy na hak to rodzaj platformy montowanej bezpośrednio na kuli haka holowniczego. Umieszcza się go z tyłu samochodu, blisko podłoża, ustawiając rower na specjalnych szynach, a ramę i koła stabilizując za pomocą uchwytów i pasków mocujących. Załadowana konstrukcja jest gotowa do jazdy w kilka minut.
Różne rodzaje, różne potrzeby
Na rynku dostępne są modele bagażników rowerowych na hak, przystosowane do przewozu jednego, dwóch, a nawet trzech czy czterech rowerów. Wiele z nich oferuje ponadto funkcję odchylania. Pozwala ona otworzyć bagażnik samochodu bez konieczności zdejmowania jednośladów.
Coraz częściej w zestawie z bagażnikiem są także światła oraz miejsce na dodatkową tablicę rejestracyjną – istotne w kontekście przepisów ruchu drogowego. Rodzaj i specyfika produktu powinny być dostosowane do indywidualnych preferencji użytkowych. To, co dla jednych może być atutem, dla innych okazuje się zbędne.
Zalety bagażnika rowerowego na hak
Pierwszą jest łatwy montaż i demontaż bagażnika. Nie potrzeba do tego żadnych narzędzi czy specjalnych umiejętności. Większość modeli można samodzielnie zainstalować w kilka minut. Podobnie ma się sprawa z demontażem. Kompaktowy bagażnik rowerowy w większości przypadków jest w pełni składany — platformę rowerową można złożyć na płasko i przechowywać w garażu czy piwnicy.
Bagażnik rowerowy na dach oferuje wygodny załadunek rowerów – nie trzeba ich wysoko podnosić, co jest istotne zwłaszcza w kontekście cięższych modeli. Jeśli masz np. rower elektryczny lub trekkingowy, z pewnością docenisz tę zaletę.
Kolejny atut to stabilność i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Rower znajduje się nisko, blisko środka ciężkości auta, co sprawia, że zestaw zachowuje się stabilnie nawet przy większych prędkościach. Przemyślane systemy mocowań redukują ryzyko przesunięcia czy uszkodzenia jednośladu, a samo akcesorium nie wpływa niekorzystnie na aerodynamikę auta, w przeciwieństwie do np. modeli dachowych.
Bagażniki rowerowe na hak holowniczy oferują zwykle większą ładowność i możliwość rozbudowy (transport nawet 60 kg masy rowerów). Sprzęt wyposażony w funkcję odchylania nie ogranicza dostępu do bagażnika podczas postoju czy parkowania. Dobrze dobrany bagażnik pasuje do wielu modeli samochodów – wystarczy, że auto ma standardowy hak holowniczy. Nie ma znaczenia, czy to sedan, kombi czy SUV.
Wady i ograniczenia
Po pierwsze: na taki bagażnik trzeba mieć hak holowniczy. Jego montaż do dodatkowy wydatek i formalność, np., wpis do dowodu rejestracyjnego. Po drugie: jeśli bagażnik zasłania lampy lub tablicę rejestracyjną, musisz zastosować dodatkowy panel świetlny i miejsce na trzecią tablicę – nie wszyscy kierowcy są tego świadomi.
Po trzecie: po zamontowaniu platformy i rowerów auto staje się zauważalnie dłuższe. Trzeba uważać przy parkowaniu, cofaniu czy manewrach na ciasnych uliczkach. Po czwarte: zwiększa się też masa całkowita zestawu – sam bagażnik waży ok. 10–20 kg, a do tego dochodzą rowery, przez co trzeba zwracać uwagę na maksymalne obciążenie haka i DMC samochodu. Ponadto, w najtańszych modelach dostęp do tylnej klapy może być ograniczony, ponieważ nie wszystkie takie platformy mają funkcję odchylania.
Podsumowanie
Bagażnik rowerowy na hak holowniczy to rozwiązanie praktyczne i wygodne, choć nie dla każdego. Przed zakupem upewnij się, że dany model pasuje do Twojego auta, a jego specyfika jest zgodna z Twoimi potrzebami, a nie utrudni transport czy obsługę. Pamiętaj też, że liczy się jakość – czasami lepiej dopłacić za solidny model dobrego producenta, niż szukać oszczędności na siłę. To przecież inwestycja nie na jeden sezon, ale na długie lata.